Nieuws

Reportage Goodwood Festival of Speed

Goodwood, wie kent het niet? Sinds 2013 organiseert Lord March op zijn ‘oprit’ het Goodwood Festival of Speed (FOS). Wat ooit begon als een festival met 10.000 bezoekers is inmiddels uitgegroeid tot een vierdaags feestje waar meer dan 220.000 petrolheads op afkomen. We namen een kijkje bij de editie van dit jaar!

Centraal in het evenement staat al jaren de bekende heuvelklim op het landgoed met een lengte van 1,86 kilometer. Het is eigenlijk de bedoeling om daarin een zo snel mogelijke tijd neer te zetten, maar eigenlijk is het inmiddels verworden tot een soort van een rijdende tentoonstelling met de meest uiteenlopende twee- en vierwielers. En dat staat garant voor een fantastisch schouwspel. Ben je te jong om bijvoorbeeld Mick Doohan nog te hebben zien racen, maar heb je altijd al willen weten hoe de kampioensmotorfiets van Mick Doohan klinkt en ruikt of ben je een van een eerdere generatie en wil je die herinnering nog eens herbeleven, dan is dit het evenement waar je moet zijn!

Veel raceauto’s en -motoren worden tijdens het festival vaak nog (ge)bereden door de coureurs van vroegen. Heel bijzonder in dat opzicht was dit jaar de aanwezigheid van Wayne Rainey, die op Goodwood voor het eerst sinds zijn desastreuse ongeval in Misano 1993 – waarbij hij vanaf zijn borst verlamd raakte, weer op zijn kampioenschapsmotor, de legendarische Yamaha YZR500 uit 1992, reed. De YZR500 werd in Japan speciaal aangepast, zodat Rainey kon schakelen via de linker stuurhelft. Zijn laarzen werden door middel van het uit de wielersport bekende kliksysteem vast gezet. De Amerikaan was voor aanvang begrijpelijkerwijs erg nerveus om na 30 jaar weer op de Yamaha te stappen, maar de YZR voelde direct weer als een oude vriend gaf hij na afloop aan. Rainey reed samen met zijn vrienden Kenny Roberts Sr., Mick Doohan en Kevin Schwantz. Dat leverde hen een staande ovatie van het publiek op. Naast deze helden uit de vorige eeuw kwamen ook voormalig MotoGP-coureur Dani Pedrosa en rally-rijder Sam Sunderland voorbij. En natuurlijk héél veel andere motoren met historie.

Het Goodwood Festival of Speed wordt vooral gekenmerkt door de relaxte sfeer. Alle motoren en auto’s in de paddock zijn van dichtbij de bewonderen. Geen touwtjes eromheen om je op afstand te houden, alles is vrij toegankelijk zodat je er heerlijk tussen kunt dwalen. Wil je zelf eens naar Goodwood, trek er dan minstens twee dagen voor uit. Naast de hillclimb is er een rally stage, een driftparkoers en kun je lekker slenteren langs heel veel (auto-) stands. Maar het festival gaat ook met de tijd mee, want ook alles op het gebied van elektrische mobiliteit is aanwezig en er is zelfs Future Lab, waar van alles te zien en te proberen is en je kennis kunt maken met allerlei nieuwe technieken en ontwikkelingen. Het programma is elke dag nagenoeg hetzelfde, met op de zaterdag en zondag de meeste kans om coureurs te spotten. De donderdag en de vrijdag zijn daarentegen iets rustiger.
Pan je trip voor 2023 of ga dit najaar nog naar Goodwood Revival, die geheel in het teken van klassieke auto’s en motoren. De boot zet jou en je motor voor een klein bedrag van Duinkerk over naar Dover en 3 uurtjes later sta je in Goodwood zuid Engeland.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-