Nieuws

BMW Motorrad Days1

We moesten er twee jaar op wachten, door dat virus waarvan we de naam maar niet meer noemen, maar de BMW Motorrad Days konden weer doorgang vinden. En om maar meteen met een grote verandering te beginnen, het was dit jaar niet in Garmisch-Partenkirchen maar in Berlijn. We namen een kijkje!

BMW pakt flink uit en combineert haar festival heel slim met het Pure&Crafted Festival, dat op de vrijdag op dezelfde locatie plaatsvindt. Dit festival draait vooral om custom bikes, New Heritage-cultuur en lifestyle. Hoewel deze dag wel een BMW kleurtje heeft, is het overwegend jonge publiek hier vooral geïnteresseerd in de concerten die op het enorme, Pinkpopformaat-hoofdpodium plaatsvinden. Met namen als Nothing but Thieves, Altin Gün, The Vaccines en de Nederlandse band De Wolf, geen misselijke line-up en dus staan zowel het veld als de zaal de hele dag goed vol. Dat we nog niet helemaal van de grote C verlost zijn, bleek toen er kenbaar werd gemaakt dat de headliner, The Pixies, helaas verstek moesten laten gaan vanwege een besmetting van een van de banleden.

Op de tweede dag, de zaterdag, gaan de Motorrad Days dan eindelijk echt van start. Al vroeg staan er honderden BMW’s geparkeerd voor de imposante ingang van de Berliner Messe. Natuurlijk is de gehele BMW line up te zien, keurig onderverdeeld in de verschillende segmenten. De tweede hal is gereserveerd voor de grote stands van de bekende BMW-accessoirebedrijven, zoals Wunderlich en Touratech. Het publiek is nu een totaal anders. Waar een dag eerder een jonge en veelkleurige massa stond te springen op het festivalveld, lopen er nu vooral BMW-liefhebbers van middelbare leeftijd rustig van stand naar stand om zich te verlekkeren aan alles wat ook maar enigszins met de BMW-lifestyle te maken heeft. Een nieuwe BMW testen? Het kan gewoon, zelfs zonder rijbewijs is er een mogelijkheid. Even kijken bij de stuntshow en de stand waarbij je zelf je pinstripe-kunsten mag oefenen. Maar vooral onder de bomen in de schaduw genieten van de sfeer, om met andere BMW-ers op dit festival te zijn.

Wij krijgen ondertussen de gelegenheid om de BMW-fabriek in Berlijn te bezoeken, die op een steenworp afstand van het festivalterrein ligt. Natuurlijk worden de cijfers even doorgenomen en die zijn zeker niet flauw: met een omzetstijging van maar liefst 20% deed BMW het in 2021 niet bepaald verkeerd en dat ondanks of misschien wel dankzij die crisis waarvan we de naam niet meer noemen. Ook de fabriek zelf levert knappe cijfers af. Zo lopen er maximaal 800 tweewielers per dag van de band en wordt er elke 7 minuten een vrachtwagen van een toeleverancier gelost.

Na een rondje door de fabriek, waar het op dat moment nét lunchtijd is, zul je altijd zien, weer snel terug naar het festivalterrein, waar we met Dominik Schaidnagel persvoorlichter van BMW Motorrad, spreken over het marketingidee achter dit festival. Allereerst de keuze voor Berlijn. Na 18 jaar Garmisch-Partenkirchen is dat er een die al drie jaar geleden is gemaakt. BMW is zich bewust van het feit dat er een aansluiting nodig is met de jonge motorrijder en dat zoekt het vooral onder de hippe stedeling, die zich volgens BMW óf bezig houdt met de custom-bike lifestyle, óf juist graag met een motor (liefst elektrisch) door het drukke stadsverkeer beweegt. Vandaar de keuze voor de hoofdstad. Verder is het natuurlijk zo dat in de Berlijnse fabriek zo’n slordige 80% van alle BMW’s wordt gebouwd, het festival komt dus naar huis zou je kunnen zeggen. Een samenwerking met het Pure&Crafted festival geeft BMW hopelijk dat hippe smaakje met veel baarden en tatoeages, een barbershop, een rijtje foodtrucks en heel veel custom-BMW’s.

Denk daarmee niet dat BMW haar succesnummer uit het oog is verloren, want voor de bestaande BMW-fan, de GS-rijder van middelbare leeftijd, is er ook genoeg te beleven. Zo is bijvoorbeeld een halve hal geserveerd voor georganiseerde motor-adventure-groepsreizen, zijn er shirts, petjes, broeken en truien te over en is er een ruime mogelijkheid de innerlijke mens te versterken met halve liters bier en bratwurst. Het is een bijzondere combinatie zo’n bratwurst-stand naast een hippe foodtruck waar de uitbater, natuurlijk mét tattoo en knotje, je met plezier een vegan-quinoa-salade verkoopt. Even verderop staan de BMW-fans in hun traditioneel geruite overhemd geduldig in een lange rij te wachten om een halve liter bier te mogen bestellen, in een typische Duitse plastic bierpul mét handvat natuurlijk. Er wordt hier dus duidelijk op twee paarden gewed en daarbij wil men niemand uit het oog verliezen.

De avond valt en het grote podium, waar de hele dag allerlei wetenswaardigheden over BMW zijn gepresenteerd, wordt vrijgemaakt voor de eerste grote band, Nestor uit Zweden. Nu blijkt dat de BMW-fan de verkoeling van de schaduw en het bier verkiest boven het avontuur van het festivalveld en dientengevolge staat de band voor een handjevol meegereisde fans te spelen. De zanger maakt het schijnbaar weinig uit, hij is nu eenmaal een ‘Rockstar’ en dit hoort naar eigen zeggen bij dat leven. Maar wanneer vervolgens The Darkness op het grote podium verschijnt, kan de energieke band het niet laten om er met een mooie Engelse ‘tongue-in-cheek’ wat opmerkingen over te maken. De zanger vraagt bijvoorbeeld iemand uit het publiek het podium op, zodat er vanaf dat moment meer mensen op dan voor het podium staan. Niet helemaal waar natuurlijk, maar toch is het voor deze mannen even wennen, na de tienduizenden fans een paar avonden ervoor nu een vrijwel leeg veld.

Voor ons wordt het de hoogste tijd om ons weer bij het journalistenleger te voegen. We worden getrakteerd op een typische Beierse traditie: een Festhalle, waar we aan de bekende lange tafels bier drinken, Pretzel met Obatza en kip eten, want BMW is en blijft natuurlijk wel een traditioneel Beiers merk en dat zullen we weten ook.

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-